Pages

Thursday, February 7, 2013

Pembantu rumah

Aku ada sorang pembantu rumah indo..
Sebelum aku bersalin, dia datang ke rumah 9pg-12 tgh hari RM40/day.. 2 hari seminggu..

Selepas ada baby, since ibu x bagi aku hantar hafiy ke rumah pengasuh, ibu suggest org indo tu yang jaga.. mksudnye tolong tengok2 hafiy.. datang rumah setiap hari.. bla bla bla..

Since ibu bz n aku balik kerja pkul 6.30, ibu kate pembantu rumah boleh tunggu. Intention aku cuma x nak bila ada hafiy, pergerakan ibu terbatas.. x bleh nak keluar semua..

Tapi sekarang, ibu kate kat orang indo tu, dier boleh balik pukul 1 tgh hari n beberapa jam tu akan d ganti kemudian kalau d perlukan. What the heck?

Agak2 aku bleh bayar 2 bulan sekali kot kalau sehari boleh claim 5 jam yang d 'simpan' tu.

Ibu keluar rumah bawa hafiy n baringkan dier kat seat sebelah. (Which is very dangerous) Bila aku tanya nape x tinggalkn dengan orang indo tu, ibu kate sebab x tau balik pukul berapa. What the heck? Bukan ibu nak keluar sampai malam pun kan. Kalau sampai malam pun, kan aku balik kerja 6.30.  N orang indo tu SUPPOSE boleh tunggu.

N aku saja je biarkan botol susu hafiy dalam bilik yg dier tido tapi sampai malamnye aku tengok dier x cuci pun. What daaaa?! Juga biarkan ubat nyamuk elektrik on. Tapi sampai aku balik dier x kemas. Juga sengaja tinggalkan pampers hafiy yg nak buang kat dlm bilik. Tapi dier x buang pun!!!!!!

Kalau hantar hafiy kat rumah pengasuh, RM300.. sama je ngn aku bayar kat dier.

Sebelum pembantu rumah datang, hafiy dah siap mandi n selalunye dah tido pun.. i know his routine. 8 pg mandi. Mnum susu n tdo smpai 11.30 pg.  Then bangun main2 jap, tdo lagi..

Sebelum dier datang, aku perhatikan ibu akan basuh pinggan dulu.

Ibarat cam aku g kerja. Then sampai tengah hari, bos kate 'xpe la. Lepas lunch awak balik, saya sambung kerja2 awak ni'

Err.. agak2 job scope dier ap ye? Datang makan breakfast n lunch je kot?!

No comments:

Post a Comment